Alocasia Stingray

Planten om blij van te worden


diegene die weet waar DaanDimple voor staat, weet dat ik het pad van ‘waar word ik blij van?’ probeer te volgen. En de afgelopen maand heb ik genoten van mijn planten. 


Ik ontwerp graag wanddecoratie omdat het unieke blikvangers in een interieur zijn. Maar deze planten zijn ook een kunstwerk op zich en vallen op!

In deze blog stel ik ze graag aan jullie voor;
Ze behoren tot de plantenfamilie: Araceae. De verschillende soorten die ik ga laten zien, horen hierbij.


De decoratieve planten in mijn huis zijn gekweekt en vooral niet eetbaar. Maar de oerversie word rond de evenaar gekweekt als voedsel. De worstelstokken kunnen wel een meter groot worden en er zit zetmeel in. In Chineze supermarkten wordt hier ook wel tarochips verkocht en dit is gemaakt van de aardappelachtige worstelstok. Het is een joekel van een plant, de Reuzentaro.


En ken je het sprookje van Sjaak en de Bonenstaak? Ze zeggen dat de staak waarschijnlijk deze OER- alocasia is geweest en symbool staat voor: 





* kansen zien en nemen in het leven


Heerlijk die symboliek! 


Een plant met diepgang. 







Alocasia Stingray


Hierboven op de foto een gekweekte soort die ik bij loods5 zag staan. De bladeren lijken op die van een pijlstaartrog en de hoge ranke stengels met zacht motief passen helemaal bij een licht en luchtig interieur. Ik was op slag verliefd. 


Weetjes over deze plant: 
  • lichte standplaats
  • niet in het zonnetje laten staan (dan gaat hij sip kijken)
  • aarde licht vochtig houden en zo nu en dan lekker sproeien (lekker tropisch).
  • 1x per maand voeding
  • in de winter kan het lijken alsof hij ‘dood’ is. Blijf hem verzorgen (minder water) en in de lente gaat hij hopelijk weer groeien omdat de wortels nog wel levend zijn. 
  • verpot hem niet te vaak. Bij aanschaf misschien en daarna pas na 2 á 3 jaar.
  • giftig voor kleine kinderen en huisdieren
  • heeft rhizomen (ondergronds wortelstok dat meestal horizontaal loopt). Deze zijn bedoeld om te overwinteren of te vermeerderen!
  • ze zijn gevoelig voor spint.




Alocasia Polly Bambino

Deze plant heb ik ook bij loods5 vandaan en ik viel voor zijn lichtroze stengels. Het schijnt een vrij nieuwe variëteit te zijn. De bladeren zijn mooi getekend met zilvergrijze nerven. Er kwam al snel een bloemknop omhoog piepen. De eerste heb ik laten gaan en het werd een spathiphylum-achtige bloem. De tweede heb ik eraf geknipt omdat ik had gelezen dat dit beter is voor de plant. Om energie te sparen. 





Alocasia Silver dragon

Deze kleine zag ik bij de intratuin (van een kweker in Aalsmeer). Hij stond met zijn voetjes vrij nat en dat vind hij niet fijn. Thuis heb ik ’m met een binnenpot in een sierpot geplaatst. 




Alocasia Greenspike arrow

Bij een ander tuincentrum aangeschaft. Hij zag er matig uit dus even afwachten. 


Bron: mooiwatplantendoen.nl


Spathiphyllum make-ups

Bij een plantenhal hier in Purmerend gekocht. Een lief plantje met roze bloemen i.p.v de gewone witte. Onweerstaanbaar. 

Make-Ups schijnt een merknaam te zijn voor planten en bloemen die op een unieke wijze gedecoreerd zijn. 




Weetjes over deze plant: 
  • luchtfilterend plantje 
  • Lekker sproeien
  • veel water en niet veel zonlicht

Op mijn pinterest account heb ik een bord aangemaakt met afbeeldingen van de alocasia. 


Reacties